Johann Sebastian Bach

Sonaty na klawesyn i skrzypce BWV 1017-1019

 

Obraz zawierający osoba, stojące, zewnętrzne, kobieta

Opis wygenerowany automatycznie

 

Maria Banaszkiewicz-Bryła jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiowała w klasie klawesynu doc. Z. Brencz-Budny i mgr E. Mielczarek-Poprawy oraz w klasie organów doc. R. Sroczyńskiego. W latach 1978-92 brała udział w licznych kursach interpretacji muzyki dawnej, pracując pod kierunkiem prof. Z. Rouzickovej, C. Tinleya, P. Lissauera i L. Kędrackiego. Już w czasie studiów rozpoczęła współpracę z Filharmonią Poznańską w zakresie wykonywania partii basso continuo w utworach orkiestrowych i wokalno-instrumentalnych (dzięki temu miała możliwość współpracy ze S. Stuligroszem, J.Kurczewskim, S. Harthem, N. Petri, H. Szeryngiem, I. Ojstrachem, D. Hope’em i Ch. Hogwoodem). Występuje z wieloma polskimi zespołami orkiestrowymi (m.in.Collegium Viridimontanum, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Sudecką, Filharmonią Lubuską, Filharmonią Gorzowską), a jako kameralistka współpracuje z wybitnymi solistami – instrumentalistami oraz wokalistami, wykonującymi muzykę dawną (m.in. G. Apap, B. Cocset, B. Nizioł, D. Severin, P. Esswood, B. i A. Bryła, M. Michałowska, M. Boberska, T. Raczkiewicz, J. J. Monowid ). Jest założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu muzyki dawnej „Brill’Ante”. Jako solistka i kameralistka dokonała wielu nagrań (m.in. 4 CD z muzyką A. Vivaldiego, F. Nowowiejskiego, kompozytorów baskijskich), jest też autorką publikacji muzycznych m.in. książki „Klawiszowa muzyka baskijska XVIII wiek na podstawie zbioru Padre DonostiiMusica de Tecla en el País Vasco Siglo XVIII”, wydanej przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego i artykułów na temat muzyki hiszpańskiej. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a od roku 2006 kieruje Zakładem Instrumentów Historycznych, jest wykładowcą kursów letnich (Szamotułach, LAMD Poznań), konsultantem CEA, a także pomysłodawcą i organizatorem konkursów dla instrumentalistów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym: Akademickiego Konkursu Klawesynowego i Forum Kameralnego Muzyki Dawnej. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Hong Kongu i na Tajwanie). Jako prezes Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Uzdolnień Muzycznych „DisCe” jest organizatorką i dyrektorem artystycznym festiwali: „Wieczory Zamkowe” na zamku w Kórniku, Festiwalu Klawesynowego im. W. Landowskiej, cyklu koncertowego „Muzyka w zabytkach Poznania”, współorganizatorką Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Qarto Mondi” oraz projektu interdyscyplinarnego „Maestro Flatau”, realizowanego przy współpracy z innymi jednostkami naukowymi. Maria Banaszkiewicz-Bryła za swoją działalność artystyczną i dydaktyczno-naukową była wielokrotnie odznaczana (Nagrody Rektorskie AM w Poznaniu, Zasłużony Działacz Kultury 2000 r., Medal Srebrny Za Długoletnią Służbę, 2008 r., Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” 2016).

 

Program